office@komora.cz +420 266 721 300 Florentinum, Na Florenci 2116/15 110 00 Praha 1
Akční plán HK ČR na 2. pol. 2016 – 1. pol. 2017
Akční plán na 2. pol. 2016 – 1. pol. 2017 byl sestaven ve spolupráci s odbornými sekcemi, které zaslaly priority za svou oblast zájmu a konzultován s poradci prezidenta HK ČR. Tam, kde priorita přetrvává z minulého období, byl úkol uveden znovu. Plán je členěn do jedenácti věcných a dvou průřezových oblastí (legislativní a obecný nelegislativní rámec podnikání).
Materiál je předkládán v souladu se závěry XXVII. sněmu HK ČR, který v rámci plnění úkolů stanovil povinnost na každý sněm předložit nový akční plán HK ČR.
Odpovědnost za naplňování jednotlivých bodů Akčního plánu nese prezidium, představenstvo, odborné sekce a úřad HK ČR.
1. Legislativa
Cíl: eliminovat neúčelné zákonné povinnosti podnikatelů, zlepšit kvalitu právních předpisů, zvýšit stabilitu a předvídatelnost právního prostředí a důsledně využívat potenciálu ekonomické samoregulace a optimalizovat fungování veřejné správy.
- Zajistit účast na vytváření právních předpisů již ve fázi jejich věcných záměrů – aktivně vytipovávat zásadní legislativní materiály pro podnikatelské prostředí s cílem podílet se na přípravě pravidel již v úvodní fázi legislativního procesu vč. zapojení do pracovních skupin na klíčových ministerstvech.
- HK ČR bude aktivní v konzultačním procesu a připomínkování připravované evropské legislativy a nelegislativních strategických materiálů, a to prostřednictvím účasti
na vypracování pozičních dokumentů a stanovisek EUROCHAMBRES, formováním společné pozice komor Visegrádské skupiny, aktivním působením v Evropském hospodářském a sociálním výboru, informováním poslanců Evropského parlamentu za ČR, lobbováním prostřednictvím CEBRE, dialogem se Zastoupením Evropské komise v ČR, koordinací pozic s ostatními profesními, podnikatelskými a zaměstnavatelskými organizacemi. - Zásadními hodnotami uplatňovanými HK ČR v legislativním procesu bude stabilita a předvídatelnost právního prostředí, liberalizace regulatorního rámce podnikání a snižování nadměrné administrativní zátěže podnikatelů.
- Klíčovými oblastmi národní legislativy v nadcházejícím období jsou regulace 1) trhu práce, 2) energetiky a 3) životního prostředí ve vztahu k podnikání.
- V evropské agendě se HK ČR soustředí na následující témata: 1) prohlubování vnitřního trhu zboží a služeb a odstraňování bariér pro podnikatele, 2) digitální agendu a 3) energetiku.
- Iniciovat vytvoření legislativních předpokladů pro zavedení elektronické podpory podnikatelů, která by zpřehlednila a v konečném důsledku zjednodušila regulatorní zátěž podnikatelů, zejména v administrativní rovině.
- HK ČR připraví konkrétní podněty na novelizaci zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
- HK ČR se bude bránit případným pokusům o zvýšení daňového, odvodového nebo poplatkového zatížení podnikatelů jak na národní, tak na evropské úrovni.
- Vést diskusi a usilovat o zjednodušení a integraci odvodových povinností alespoň některých skupin podnikatelů s cílem snížit související administrativní zátěž.
- Minimalizovat administrativní zátěž související s elektronickou evidencí tržeb.
- Bude se podílet na uvádění nového zákona o zadávání veřejných zakázek do praxe (např. účastí a podporou vzniku nezbytných prováděcích předpisů v souvislosti s vydáním tohoto zákona, přípravou metodik a organizaci praktických seminářů).
- Bude aktivně participovat při tvorbě zákona o soukromých bezpečnostních činnostech a následné prováděcí vyhlášky.
- Připraví návrhy změn zákona o znalcích.
- Bude usilovat o to, aby MPSV zpracovalo návrh zákona o vyhrazených technických zařízeních.
- Pokusí se prosadit nové právní úpravy o bezpečnosti provozovaných zařízení (vybrané stanovené výrobky v provozu).
- Spolupracovat s organizacemi na ochranu spotřebitele, pokusit se o zavedení bezpečné ceny (kvalita služeb a výrobku, ochrana spotřebitele).
- Požadovat prokazování praxe a odborné kvality poskytovaných služeb.
- Prosazovat provádění kontrol zástupci HK ČR k dodržování podmínek živnostenského podnikání, neoprávněného podnikání na volnou živnost a účastnit se zkoušek autorizačních komisí.
NELEGISLATIVNÍ RÁMEC PODNIKÁNÍ
Cíl: V dialogu s podnikatelskou i nepodnikatelskou veřejností, státem a územními samosprávami usilovat o takové podnikatelské prostředí v ČR, které umožní konkurenceschopnost a udržitelný růst české ekonomiky.
- Aktivně se podílet na činnosti Rady hospodářské a sociální dohody ČR, využívat platformu jejích plenárních schůzí k prezentaci pozic HK ČR; iniciativně diskutovat v pracovních týmech RHSD o koncepčním formování podnikatelského prostředí.
- Koordinovat principiální postoje v hospodářské politice (domácí i zahraniční) s prezidentem ČR a ve dvoustranných jednáních s představiteli ministerstev a politických stran zastoupených v Parlamentu ČR, s českými poslanci v Evropském parlamentu, s ostatními profesními, podnikatelskými a zaměstnavatelskými organizacemi v ČR.
- Hledat a udržovat společný předmět zájmů s nevládními neziskovými organizacemi, zejména spolupracovat s organizacemi na ochranu spotřebitele.
- Požadovat prokazování praxe a odborné kvality poskytovaných služeb.
- Prosazovat provádění kontrol zástupci HK ČR k dodržování podmínek živnostenského podnikání, neoprávněného podnikání na volnou živnost a účastnit se zkoušek autorizačních komisí.
- Propagovat aplikaci aktualizovaných systémů managementu, zpracovat průvodce normou ISO 14001:2015 a publikaci „Jak začít využívat systémy managementu“.
- Podporovat problematiku dílčích témat společenské odpovědnosti organizací (CSR), jako je diverzita, rozmanitost na všech úrovních řízení firem, age management formou vzdělávacích akcí a diskusních fór v regionech atd. Dále popularizovat principy dobrovolného nefinančního reportingu a propagovat oceňování společensky odpovědných firem v ČR.
2. Vzdělávání
Cíl: Spoluvytvářet podmínky k rozvoji vzdělávacího systému v ČR s cílem udržet konkurenceschopnost v oblasti lidských zdrojů.
- Prosazovat změny v odborném (především technickém) vzdělávání s důrazem na získávání odborných kvalifikací.
- Vytvářet tlak na komplexní změnu živnostenského zákona v souvislosti s Národní soustavou kvalifikací a Národní soustavou povolání.
- Podporovat rozvoj polytechnické výchovy v mateřských a základních školách.
- Podporovat přesun odborné praxe a odborného výcviku ve středních školách do firem.
- Aktivně se podílet na zvyšování společenské prestiže technických oborů a řemesel.
- Prosazovat novelu zákona č. 179/2006 Sb. pro zajištění udržitelnosti NSK s nedílným zapojením zaměstnavatelů.
- Realizovat první Mistrovské zkoušky v pilotních oborech – Čalouník, Kamnář, Kuchař, Malíř a Tesař.
- Spolupracovat s MPSV a MŠMT na provázání systému celoživotního učení a systému celoživotního kariérního poradenství.
- Spolupracovat na propojení Národní soustavy kvalifikací, Národní soustavy povolání a živnostenského zákona.
- Usilovat o získání dotací na projekty HK ČR na vzdělávací aktivity.
- Prosazovat, aby mistrovské zkoušky měly do 5 let úzkou vazbu na Zákon o veřejných zakázkách, jasnou vazbu na NSP a NSK a případně na Živnostenský zákon.
3. Zaměstnanost
Cíl: Prosazovat flexibilitu trhu práce, reagovat na aktuální dění v pracovněprávní oblasti, věnovat se agendě Průmysl 4.0.
- Prosazovat flexibilitu trhu práce prostřednictvím uplatňování připomínek k připravované legislativě, zejména ke koncepční novele zákoníku práce, průběžným novelám souvisejících zákonů – o zaměstnanosti, o nemocenském pojištění, o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, o důchodovém pojištění, nařízení vlády o minimální mzdě a dalším aktuálním tématům, jako jsou karenční doba + návrh na zavedení nároku na sick days, ekonomická migrace – regulace pobytu cizinců (podnikatelská víza), projekty cílené na pracovníky ze třetích zemí, způsob organizačního zajištění pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání.
- Prosadit efektivní fungování vládního pilotního projektu: Zvláštní postupy pro zaměstnance z Ukrajiny, zejména pokud jde o možnost pružně najímat z Ukrajiny zaměstnance dělnických profesí na místa dlouhodobě neobsaditelná tuzemskými uchazeči o zaměstnání.
- Aktivně připravovat firmy na agendu Průmysl 4.0. Nástup 4. průmyslové revoluce zásadním způsobem mění povahu průmyslu, energetiky, obchodu, logistiky a dalších částí hospodářství i celé společnosti. Nejrozsáhlejší důsledky se očekávají v průmyslu. Studie i první výsledky průmyslové praxe potvrzují, že jednotlivé elementy této revoluce např. internet věcí, kyberneticko-fyzické systémy a umělá inteligence budou mít ekonomické i společenské transformační dopady.
- Definovat budoucí kvalifikace – za maximální věcné podpory sektorových rad identifikovat profese, které zaniknou a které vzniknou a v jakých odvětvích; definovat typy nových pozic a předběžné kvalifikační standardy (lze vycházet ze stávajících PK). Lze předpokládat, že zaniknou některá místa v průmyslu a objeví se nová v sektoru služeb. Sektorové rady je nutné zapojit i do aktivit státu v oblasti kvantitativního předvídání změn na trhu práce.
- Zlepšovat systém rekvalifikací, vytvářet vhodné podmínky pro realizace dlouhodobých rekvalifikací, vytvářet motivující prostředí pro zájemce.
- Navrhnout systém ocenění škol/školních vzdělávacích programů – např. certifikát „dobrá škola“ pro ocenění příkladného propojení firem a škol, pro školy, které dokážou reagovat na změny Průmyslu 4.0.
4. Energetika
Cíl: Podporovat takovou energetickou politiku, která zajistí udržitelný rozvoj české společnosti, s důrazem na využití domácích palivo-energetických zdrojů a současných i potenciálních komparativních výhod českého průmyslu. Energetika je strategickým odvětvím, které vytváří základní podmínky pro energetickou bezpečnost a suverenitu státu, stejně tak jako podmínky pro rozvoj podnikatelského prostředí.
- Aktivně se zapojit do novelizace energetického zákona.
- Sledovat přípravu nové tarifní struktury (NTS), aby došlo k odstranění křížové dotace mezi segmentem „maloodběr podnikatelé“ a jinými skupinami spotřebitelů elektřiny. Monitorovat, aby byla řešena problematika malé spotřeby, která je důležitá pro malé a střední podnikatele. NTS by přitom měla motivovat k energetickým úsporám a rozvoji malé decentralizované samovýroby elektřiny.
- Zasazovat se o neustálé zvyšování účinnosti technických procesů při výrobě, přepravě a užití energie.
- Monitorovat vývoj v plnění hlavních směrů a cílů Státní energetické koncepce a v případě neshody iniciovat realizaci nutných opatření.
- Vyvíjet úsilí na odstranění všech překážek bránících modernizaci a výstavbě nových energetických staveb.
- Podporovat takové formy obnovitelných zdrojů energie (OZE), které nezvýší náklady podnikatelskému sektoru ani domácnostem. Současně usilovat o to, aby nebyly podporovány takové OZE, jejichž realizace způsobí zhoršení účinnosti jiných podporovaných energetických zdrojů.
- Aktivně působit na vládu, aby přijala strategické rozhodnutí o výstavbě dalších jaderných bloků.
- Efektivně využívat dotační prostředky pro snižování energetické náročnosti – koordinovat kroky a koncepce státu, krajů a obcí pro zajištění maximální efektivnosti a eliminace negativních dopadů na průmysl a domácnosti.
5. Doprava
Cíl: Zajistit nediskriminační a průhledné tržní prostředí pro dopravní podnikatele a prosazovat kvalitní legislativu pro rychlejší výstavbu dopravní infrastruktury a prioritní řešení dlouhodobě odkládaných dopravních staveb.
- Aktivně prosazovat urychlení přípravy a výstavby strategických projektů dopravní infrastruktury v CR na základě jednodušší a funkčnější legislativy a posílené koncepční funkce ministerstva dopravy.
- I nadále prosazovat ochranu zájmů českých dopravců proti protekcionistickým tendencím ve „starých“ zemích EU.
- Iniciovat a podpořit vybudování strategických logistických center jako jednoho ze základních nástrojů optimalizace přepravy zboží a efektivní kooperace v rámci logistických řetězců.
- Trvat na průhledném řešení další budoucnosti mýtného systému.
- Prosazovat snížení daňového a administrativního zatížení dopravců.
- Dále usilovat o nediskriminační a investorům příznivé prostředí v železniční dopravě.
- Spolupracovat při prosazení a přípravě projektu vysokorychlostních tratí v ČR s cílem prioritně napojit ČR na již existující síť VRT v západní Evropě.
- Prosazovat urychlení dostavby infrastruktury vodní dopravy.
6. Stavebnictví
Cíl: Zvýšit prestiž stavebního odvětví jako oboru s významným podílem na tvorbě HDP a potenciálem pro dosahované synergické efekty v národním hospodářství.
- Dále se věnovat novému stavebnímu zákonu a prováděcím přepisům.
- Rozvíjet spolupráci s partnery v oblasti stavebnictví (SPS, MPO, MMR, MŽP, MZ atd.) a podpořit koordinaci ve prospěch jednotlivých výkladů a systémových opatření pro zjednodušení a zpřehlednění všech procesů v rámci stavebnictví.
- Posílit úlohu stavebního odvětví aktivní účastí zástupců HK ČR v pracovních skupinách Rady vlády pro stavebnictví.
- Zaměřit pozornost na čerpání pomoci z Evropských fondů v rámci Integrovaného regionálního operačního programu pro období 2014 – 2020.
- Společně s Asociací rozvoje infrastruktury podporovat systém PPP projektů a standardizaci smluv na dodávky liniových staveb pro celé odvětví stavebnictví.
- Ve spolupráci s ABF prezentovat stavebnictví na Stavebním veletrhu FOR ARCH 2016 včetně podpory učňovského školství v oblasti stavebních oborů.
7. Životní prostředí
Cíl: Koncepčně a systémově spolupracovat na řešení zásadních environmentálních a strategických problémů České republiky a Evropské unie a prosazovat ochranu životního prostředí při zachování rovných podmínek v podnikání a růstu konkurenceschopnosti ČR.
- Plně spolupracovat na kompromisním znění nových odpadových zákonů a navazující prováděcí legislativy pro podnikatelskou sféru.
- Aktivně se podílet na zásadní novelizaci zákona o EIA tak, aby nová úprava nepředstavovala nepřiměřenou brzdu ohrožující stavební investice.
- Usilovat o snížení administrativní zátěže, nákladů a nároků na ochranu životního prostředí ze strany odpovědných rezortů, ekologických organizací i Evropské unie.
8. ICT (digitální agenda)
Cíl: Podporovat větší otevřenost telekomunikačního trhu a tím posílit konkurenceschopnost českých podnikatelů. Sítě musí být budovány bez zbytečného zdržování s cílem co nejrychlejšího a kvalitního pokrytí ČR. Cenově dostupný přístup k „rychlému“ internetu po celé republice by měl být standardní součástí infrastruktury.
- Spolupracovat na vzniku Národní strategie pro cloud computing a zejména na její konkrétní realizaci a hájit zájmy podnikatelských subjektů.
- Spolupracovat při tvorbě konkrétních dílčích opatření pro zvýšení úrovně elektronického řízení státní správy.
- Spolupracovat při tvorbě pravidel pro vynakládání státních prostředků na elektronizaci státní správy.
- Provést průzkum na vzorku podniků o základních prvcích současné úrovně e-govermentu a výsledky průzkumu využívat při jednáních se státní správou.
- Sledovat návrhy EU v oblasti digitální agendy.
- Háji zájmy trhu při jednání o agendě investic do vysokorychlostních sítí.
9. Věda, výzkum a inovace
Cíl: Usilovat o cílenou podporu v oblasti výzkumu, vývoje a inovací tak, aby výsledky jednoznačně posilovaly konkurenceschopnost českého podnikatelského sektoru v tuzemsku i v zahraničí s přímým záměrem růstu zaměstnanosti v ČR.
- Usilovat o co nejjednodušší administraci finančních podpor pro oblast aplikovaného výzkumu tak, aby byl pokud možno jednotný informační systém, jednotný systém přihlášek, hodnocení, průběh realizace a závěrečného vypořádání.
- Vybudovat základní poradenskou síť zaměřenou především na MSP prostřednictvím KHK pro programy VaVaI administrované TA ČR, případně i pro programy VaVaI administrované MŠMT a MPO.
- Podporovat orientaci základního výzkumu především pro potřeby tuzemského podnikatelského sektoru.
10. Zdravotnictví
Cíl: Aktivně podporovat rovný a spravedlivý přístup orgánů veřejné správy vůči jednotlivým subjektům ve zdravotnictví v oblasti úhrad zdravotní péče, dotací, veřejných zakázek atd.
- Podporovat metody vedoucí k zajištění dostatečné personální saturace zdravotnického systému formou usnadnění systému vzdělávání, systematizací pracovních míst apod.
- Aktivně se účastnit tvorby zákona o neziskových nemocnicích s cílem zajištění rovného postavení poskytovatelů.
- Podporovat tvorbu rozumně sociálně, provozně a ekonomicky fungujícího modelu v rámci zákona o dlouhodobé péči.
- Řešit problematiku mezinárodní rozvojové pomoci ve vztahu možné podpory ze strany ČR a návazně EU.
11. Územní a regionální rozvoj
Cíl: Sledovat a průběžně vyhodnocovat legislativu včetně vyhlášek a nařízení ovlivňující zdravý ekonomický rozvoj měst a obcí s cílem zabránění byrokratizaci, chaotičnosti či netransparentnosti, stát se partnerem klíčových subjektů státní správy a samosprávy při tvorbě zásadních koncepcí a strategií ovlivňujících podnikatelské prostřed, jakož i budoucí legislativu.
- Monitorovat vznik paragrafového znění zákona k Sociálnímu bydlení a připomínkovat ty pasáže, které mohou mít dramatický dopad na veřejné finance nebo které mohou způsobit významnou distorzi na nájemním trhu.
- Pokračovat ve spolupráci na tvorbě Strategického plánu Prahy, zejména v ekonomické části, a průběžně analyzovat a připomínkovat další zásadní koncepční dokumenty ovlivňujíc podnikatelské prostředí v Praze.
- Pokračovat v práci (spolu s ostatními sekcemi) na novele stavebního zákona a navazujících norem s cílem maximálně zrychlit a zjednodušit stavební řízení.
- Prohloubit spolupráci se Svazem měst a obcí a koordinovat se v tématech společného zájmu.
- Realizovat analýzy (i s externími, renomovanými partnery) k aktuálním legislativním či koncepčním návrhům a být důvěryhodným, odborným partnerem pro veřejnou správu.
- Využít účast na akci OSN Habitat k PR a propagovat na relevantních místech osvědčené principy pro investice a rozvoj měst a obcí.
- Sledovat vývoj kolem PSP (pražských stavebních předpisů) a v případě jejich zrušení odebráním výjimky Praze ve stavebním zákoně spolupracovat na tvorbě řešení, které zamezí chaosu ve výstavbě v Praze.
12. Zahraniční obchod, zahraniční aktivity
Cíl: V rámci proexportní strategie aktivně a promyšleně usilovat o prosazování větší geografické diverzifikace českých exportů, tj. zvyšovat podíl exportů mimo země EU. V tomto kontextu napomáhat a vytvářet vhodné podmínky zejména pro malé a střední podniky. Toto úsilí úzce koordinovat s přístupy MZV, MPO, ČEB/EGAP a dalších resortů a organizací.
- Aktivně spolupracovat s úřady státní správy při naplňování Exportní strategie České republiky.
- Spolupracovat především na úrovni teritoriálních výborů při přípravě a organizaci podnikatelských misí do příslušných teritorií, kulatých stolů a incomingových misí.
- Spoluorganizovat akce na podporu exportu především do mimoevropských zemí.
- Spolupracovat s orgány státní správy při snižování a zjednodušování administrativy jak v oblasti vízové problematiky pro obchodníky, tak v oblasti celní.
- Na základě analýzy zájmových zemí ČR postupně uzavírat memoranda s těmi partnerskými zahraničními komorami, se kterými dosud nespolupracujeme.
13. Vnitrokomorové záležitosti
Cíl: Standardizovat činnost komorové sítě, nastavit pravidla a činnosti poskytovaných komorovými složkami.
- Dopracovat a schválit směrnici o řízení komorové sítě a standardy úřadů složek.
- Zpracovat systém vnitřního vzdělávání a kvalifikační předpoklady zaměstnanců komor.
- Zpracovat souhrnný materiál o systému oceňování HK ČR.
- Vyhodnotit nastavený systém vzniku, působení a činnosti odborných sekcí.
- Dokončit likvidaci BCF a dosáhnout výmazu z Obchodního rejstříku a zahájit analýzu Podnikatelského servisu HK ČR s navržením variant dalšího postupu.
- Dále pracovat na projektu, který by dlouhodobě zabezpečil financování komorové sítě.
- Připravit základní teze novely zákona č. 301/1992 Sb.