Železniční projekt v Uruguayi

16/11/2017

Republika Uruguay připravuje projekt výstavby nové a modernizace stávající železniční sítě o délce 273 km mezi přístavem Montevideo a městem Paso de los Toros v centru země. Infrastrukturní plán je reakcí na plán finské firmy UPM, která chce v departamentu Durazno postavit novou továrnu na výrobu celulózy. Klade si ale podmínky na rozvoj železniční infrastruktury, přes kterou bude dopravovat celulózu směřující na export do přístavu Montevideo.

Uruguayská vláda již pracuje na modernizaci dalších částí státní železniční sítě (Línea Litoral – na SZ země, Piedra Sola – Salto a Línea Rivera – směrem na Brazílii) a realizací spojení Montevidea a Paso de los Toros chce vyjít vstříc nejen finskému investorovi (ten už jednu celulózku v UY má), ale celkově zmodernizovat logistiku v zemi a podpořit export zemědělských komodit i hotového zboží.

Železniční práce budou mj. zahrnovat výstavbu nebo rekonstrukci více než 40 železničních mostů, několik objezdů osídlených míst, snížení poloměru trati na několika místech pro zvýšení bezpečnosti, čímž dojde ke snížení jejich celkového počtu na trati z 278 na 218 a instalaci nových přejezdů se světelnou signalizací. Také se má vyřešit problém se záplavami, které v posledních letech několikrát zaplavily tratě a na několik týdnů znemožnily dopravu. Za realizaci projektu(ů) bude zodpovědné ministerstvo dopravy a veřejných prací, které uzavřelo dohodu se státní železniční společností AFE, Administración de Ferrocarriles del Estado (https://www.afe.com.uy/).

Tratě by měly být konstruovány na maximální rychlost 80 km/hod., s nosností 22,5 tun. Práce by měly být hotovy do 36 měsíců od jejich zahájení. Pro zajištění pozemků pro stavební práce bude vláda muset vyvlastnit 35 majitelů půdy. Vítěz veřejné soutěže bude zodpovědný za naplánování, výstavbu, financování a údržbu tratí po dobu 22 let, půjde o projekt typu PPP. Splátky budou přicházet v závislosti na disponibilitě tratí a jejich stavu (pagos por disponibilidad) po jejich uvedení do provozu.

Vláda k projektu nechala zpracovat několik informačních videí, která jsou dostupná na YouTube: např. https://bit.ly/2hEJqIR a https://bit.ly/2AIbT4s. Také už v Montevideu uspořádala několik informačních setkání se zájemci, kterým plány prezentovala a požádala je o komentáře. Konečná podoba plánů (pliegos) by měla být známá do konce listopadu. Na webové stránce projektu (https://ferrocarrilcentral.mtop.gub.uy/inicio) je v části Presentación – Listado de Empresas seznam účastníků veřejných slyšení, tedy i potenciální partnerů českých firem.

Jedním z účastníků slyšení byl i zástupce konzultační společnosti Weigel Haller, p. Gustavo Havranek, který spolupracuje s několika českými firmami. České firmy, které mají zájem se zapojit do licitací, pravděpodobně formou subdodávek některému z účastníků řízení na celou či části stavby (stavební firmy apod.), tak mohou oslovit p. Havranka či některou z firem na zmíněném seznamu, které zvažují, že se zúčastní veřejné zakázky a podají svoji nabídku. Velvyslanectví ČR v Buenos Aires také plánuje na začátku r. 2018 cestu do Uruguaye za účelem navázaní kontaktů na státních úřadech a některých firmách, u nichž lze očekávat zapojení do výstavby a rekonstrukce železniční sítě.

Kontakt na firmu Weigel Haller:
Wiegel Haller
Sr. Gustavo Havranek
Plaza Independencia 822, of. 302
CP 11100 Montevideo Uruguay
ghavranek@weigelhaller.com.uy
www.weigelhaller.com.uy
(úprava vztahů s touto či jinou UY firmou je soukromou záležitostí českých firem).

V případě kontaktu s touto firmou nebo jinými místními společnostmi také firmy mohou zaslat kopii na obchodního radu Velvyslanectví v Buenos Aires Tomáše Harta, tomas_hart@mzv.cz.

Vypracoval: Ing. Tomáš Hart

/jak-na-