V obchodě bude vítězit důvěryhodnost a čitelnost

24.04.2008

Maloobchod se v příštích třech letech v tuzemsku posune zase o kus dál. Český trh čeká rostoucí zájem lidí o biopotraviny a kvalitní čerstvé zboží vůbec. Spotřebitelé si také stále více budou vážit svého času a stále méně budou „zvědaví“ na nepříjemný a nekompetentní personál. Vyplývá to z vize vývoje českého obchodu v následujících letech, který zveřejnily společnosti Incoma Research a Blue Strategy na základě vyjádření vedoucích osobností z obchodu, výroby, finančních institucí i státní sféry.

 

Maloobchod se v příštích třech letech v tuzemsku posune zase o kus dál. Český trh čeká rostoucí zájem lidí o biopotraviny a kvalitní čerstvé zboží vůbec. Spotřebitelé si také stále více budou vážit svého času a stále méně budou „zvědaví“ na nepříjemný a nekompetentní personál. Vyplývá to z vize vývoje českého obchodu v následujících letech, který zveřejnily společnosti Incoma Research a Blue Strategy na základě vyjádření vedoucích osobností z obchodu, výroby, finančních institucí i státní sféry.Předpokládaný ekonomický růst sice dá lidem plnější peněženky a tedy schopnost více utrácet, ale obchod ovlivní i negativně. Hospodářský růst poskytne více pracovních příležitostí, což se v obchodě projeví nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců. Dokonce to může brzdit rozvoj celého oboru. Příliv pracovní síly z východu tuto zvýšenou poptávku může nahradit jen částečně.Nadále pokročí koncentrace obchodu a výrazněji se vydělí skupina tří až čtyř řetězců, které budou v českém obchodě hrát hlavní roli. Pomaleji se bude vyvíjettržní podíl jednotlivých formátů, přičemž nejrychlejší nárůst se čeká u diskontních prodejen – ze současných třinácti na sedmnáct procent v roce 2010. Hypermarkety porostou pravděpodobně pomalejším tempem a měly by si zachovat dnešní pětadvacetiprocentní podíl. Menší díl koláče připadne supermarketům a nezávislým prodejnám. Odborníci čekají, že tržní podíl supermarketů se z dnešních patnácti procent sníží na čtrnáct a u nezávislých prodejen klesne z 34 procent na třicet.  Obecně vyšší přírůstky zaznamená nepotravinářský obchod, zejména prostřednictvím další expanze nákupních center.Strukturální změny však postihnou celý obchod a zasáhnou i do oblastí, které s obchodem spolupracují či na něj navazují. Rozhodující strategickou prioritou se v nastávajícím období stane diferenciace (marketingových strategií, cílových skupin zákazníků i v dalších oblastech) a právě vyrovnání se s touto výzvou se stane jedním z předpokladů úspěchu. 

Publikace