Učit se dál i v zaměstnání je ochotno jen čtrnáct procent vysokoškoláků

30.04.2008

Milí kolegové a možnost v praxi si před nástupem do práce vyzkoušet běžný pracovní den zaměstnance. To jsou významná kritéria, k nimž čeští studenti přihlížejí při výběru budoucího povolání. Studenti je vidí raději než benefity nebo rozumně dlouhou pracovní dobu. Vyplývá to z průzkumu mezi vysokoškoláky s ekonomickým zaměřením, který provedla společnost KPMG Česká republika.

 

Milí kolegové a možnost v praxi si před nástupem do práce vyzkoušet běžný pracovní den zaměstnance. To jsou významná kritéria, k nimž čeští studenti přihlížejí při výběru budoucího povolání. Studenti je vidí raději než benefity nebo rozumně dlouhou pracovní dobu. Vyplývá to z průzkumu mezi vysokoškoláky s ekonomickým zaměřením, který provedla společnost KPMG Česká republika.
Zajímavá náplň práce a přátelský kolektiv jsou jedny z hlavních kritérií, podle nichž si čeští vysokoškoláci hledají po promoci zaměstnání. Čím jsou vysokoškoláci blíže rozhodování o budoucím zaměstnavateli, tím větší váhu pro ně tato dvě kritéria mají. „Setkáváme se s tím v praxi již mnoho let,“ říká Pavel Závitkovský, partner společnosti KPMG Česká republika, která rok co rok nabírá přes stovku absolventů vysokých škol.
Náplň své vysněné práce řeší mnoho mladých lidí už během studia. Výzkum společnosti KPMG Česká republika ukázal, že studenti se potřebují ještě před promocí zorientovat mezi firmami na trhu a hlavně přesně specifikovat obor, v němž chtějí svoji kariéru budovat. Mnozí zaměstnavatelé proto umožňují studentům navštívit jednotlivá oddělení a popovídat si s odborníky.

Vysokoškoláky nutí pracovat nedostatek peněz i rodiče Průzkum KPMG Česká republika se zabýval také tím, kdy vysokoškoláci začínají sbírat pracovní zkušenosti. Dvě třetiny studentů druhých až pátých ročníků si při studiu na vysoké škole přivydělávají. Motivací jsou většinou peníze. „Zájem získat zároveň i praxi v oboru má jen každý desátý student,“ řekl  Závitkovský. Každý dvacátý vysokoškolák naopak přiznává, že prací při studiu pouze vyplňuje volný čas nebo se snaží vyhovět rodičům. Mezi studenty, kteří hledají již při škole uplatnění v oboru, jsou oblíbené také odborné stáže.

Auto za vlastní schopnosti
Zajímavou výpovědí jsou také představy studentů, co mohou a chtějí svému budoucímu zaměstnavateli nabídnout. Čtvrtina ochotně poskytne své zkušenosti, znalosti a schopnosti. Necelých deset procent pak spolehlivost a svědomitost. „Jen každý čtrnáctý vysokoškolák tvrdí, že je ochotný se v zaměstnání učit. Stejný počet jich svým šéfům nabízí loajalitu a obětavost,“ uvedl Závitkovský. Najdou se dokonce dvě procenta mladých lidí, kteří jsou svému zaměstnavateli ochotni nabídnout všechno. Opačný extrém, tedy nic, volí tři procenta studentů.
Na oplátku počítá mnoho studentů s bohatými benefity. Nejeden z dotazovaných zmiňoval služební auto, mobilní telefon a příspěvek na stravování. Mladí lidé přistupují k benefitům a bonusům často jako k samozřejmosti.Výzkumu se zúčastnilo více než 550 studentů z těchto vysokých škol: Vysoká škole ekonomická v Praze, Česká Zemědělská Univerzita, Univerzita Karlova, Masarykova Univerzita v Brně, Vysoké učení technické v Brně, Mendlova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Technická univerzita Liberec, Technická univerzita Ostrava.  

/jak-na-uspesne-tiskove-sdeleni-a-konference-workshop-komora/