Reformy zasáhly spotřebu méně než se čekalo. Prodej aut roste 26 měsíců

17.04.2008

Maloobchodní tržby sezónně očištěné a bez motoristického segmentu vzrostly letos v únoru meziměsíčně reálně o 0,4 procenta, meziročně o 3,4 procenta. Meziroční růst ovlivnil hlavně prodej nepotravinářského zboží. V motoristickém segmentu se tržby meziročně zvedly o 6,9 procenta. Prodej automobilů roste nepřetržitě už 26 měsíců. Sezónně neočištěné maloobchodní tržby včetně motoristického segmentu se meziročně zvýšily o 6,3 procenta. Uvedl to Český statistický úřad.

 

Maloobchodní tržby sezónně očištěné a bez motoristického segmentu vzrostly letos v únoru meziměsíčně reálně o 0,4 procenta, meziročně o 3,4 procenta. Meziroční růst ovlivnil hlavně prodej nepotravinářského zboží. V motoristickém segmentu se tržby meziročně zvedly o 6,9 procenta. Prodej automobilů roste nepřetržitě už 26 měsíců. Sezónně neočištěné maloobchodní tržby včetně motoristického segmentu se meziročně zvýšily o 6,3 procenta. Uvedl to Český statistický úřad.Tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly o 8,8 procenta. Za pohonné hmoty se tržby zvedly o 7,1 procenta. „Češi stále pokračují v obnově zastaralého vozového parku. Silná koruna ještě více podporuje dovoz ojetin. V cenách ojetin se totiž kurz projevuje rychleji než u nových vozů, kde ceny drží hlavní hráč na trhu,“ uvedl Vladimír Pikora, analytik Next Finance.Na přírůstku maloobchodních tržeb se výrazně podílely specializované prodejny s ostatním nepotravinářským zbožím, smíšené prodejny s převahou potravin a specializované prodejny elektroniky, nábytku a zboží pro domácnost. Nejrychleji rostly tržby prodejen textilu a obuvi a podílově málo významného maloobchodu provozovaného prostřednictvím internetu a zásilkové služby. Stejně jako v lednu klesl podle zkoumání statistiků prodej drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží a specializovaných prodejen potravin.„hlavním faktorem brzdícím spotřebu domácností jsou vysoké ceny. Ty se projevují zejména u potravin a léků. Potraviny ve specializovaných prodejnách v průměru podražily oproti předešlému roku o 12,2 procenta a v nespecializovaných o 9,6 procenta. Nebýt růstu cen, utráceli by lidé ještě více,“ řekl Pikora. V prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží se ceny meziročně zvedly o šest procent. Stánkaři podražily o 5,4 procenta.Podíváme-li se na prodejny podle jejich velikosti, nejvíce vzrostly tržby v těch s dvaceti až 49 zaměstnanci (o 9,4 procenta) a se sto a více zaměstnanci (o 8,7 procenta. Podniky s padesáti až 99 zaměstnanci vykázaly růst tržeb o 5,9 procenta a malé prodejny s méně než dvaceti zaměstnanci o 1,1 procenta.Podle údajů zveřejněných Eurostatem vzrostly v únoru sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 reálně meziměsíčněo 0,3 procenta, meziročně po očištění o pracovní dny o dvě procenta. Růst českého maloobchodu je tedy nadprůměrný. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně na Slovensku o 16,6 procenta, v Litvě o 15,1 procenta, v Bulharsku o 11,7 procenta, ve Finsku o sedm procent, v Británii o 6,8 procenta, v Polsku o 5,9 procenta, v Lucembursku o 5,2 procenta, v Estonsku o pět procent, ve Švédsku o 4,7 procenta, v Belgii o 3,7 procenta, v Portugalsku o 3,1 procenta, v Rakousku o 2,4 procenta, v Lotyšsku o jedno procento a v Dánsku o 0,9 procenta. O 2,6 procenta se tržby snížily ve Španělsku a o 3,1 procenta v Německu. „Propad maloobchodních tržeb v Německu je pro nás špatná zpráva, protože to je náš největší obchodní partner. Mezinárodní porovnání tržeb ukazuje, jak je Evropa nehomogenní, a tedy jako celek nezralá pro jednotnou měnu,“ uzavřel Pikora.

/hledate-skoleni-delame-je-skoleni-seminare-webinare-komora/