Obchodníci sázejí na rozšiřování sortimentu

16.07.2007

Prodávat jen potraviny nebo drogistické zboží či jinou specialitu už zřejmě nestačí. Naprostá většina (70 procent) z padesáti nejvýznamnějších tuzemských obchodů totiž zcela záměrně nabízí i produkty z jiného segmentu, než na který se primárně zaměřují. A nejen to, plánují i jejich další rozšiřování. Podíl jiného sortimentu na celkových tržbách se pohybuje v rozmezí od pěti do dvaceti procent a má stále rostoucí tendenci. Vyplývá to z aktuální ankety uspořádané v rámci ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku 2007.

Všichni oslovení obchodníci navíc uvedli, že plánují i rozšiřování služeb pro zákazníky. Rozšíření sortimentu a služeb je zřejmou snahou o vytváření konkurenční výhody. Například ve prodejnách společnosti dm drogerie markt si dnes mohou zákazníci nakoupit také různé potravinové doplňky, biopotraviny, krmivo pro zvířata nebo textil. Společnost C&A Moda ČR kromě oblečení nabízí i chlazené nápoje u pokladen. Prodejny elektrických spotřebičů Electro World rozšířily sortiment o značkové nádobí a porcelán a nabídku odborné literatury.

Nejde však jen o zboží v regálech. Z ankety vyplývá, že zákazníci mohou využít i doplňující finanční a nefinanční služby. Obchodníci nabízejí například sjednání úvěrů od splátkových společností, vystavování kreditních karet, leasing zboží, věrnostní programy, odvoz zboží domů, pojištění nad rámec záruky nebo likvidaci starého zboží a řadu dalších služeb, které mají nejen přilákat nové zákazníky, ale také udržet ty stávající.

 

„Zaručujeme také například správnost údajů na pokladní stvrzence. Pokud cena zakoupeného výrobku uvedená na pokladní stvrzence neodpovídá ceně, která je pro stejný výrobek uvedena na regále, obdrží zákazník tento výrobek zdarma,“ řekla Martina Horká, vedoucí marketingu a nákupu dm drogerie markt.

 

Konkurence na tuzemském trhu mezi obchodníky je velká a obstát v ní znamená mít vždy něco navíc a nespokojit se se stávající nabídkou. Stále přitvrzující boj mezi velkými hráči na trhu však negativně postihuje ty malé.

Anketa se také zaměřila na zjišťování akceptace eura v jednotlivých prodejnách. Počet obchodníků, kteří možnost platby v eurech nabízejí, sice meziročně nevzrostl, odpovědi dotázaných však ukazují, že většina z nich si uvědomuje rostoucí důležitost této alternativy a plánuje ji zavést v nejbližších letech.

/hledate-skoleni-delame-je-skoleni-seminare-webinare-komora/