Exportérovi roku opět dominovala Škoda Auto

17.12.2009

Tištěná média se dnes, a agentury a televize včera, obsáhle věnovaly výsledkům 15. ročníku soutěže Exportér roku. Web HK ČR zveřejnil pořadí již včera. Klání dominovala automobilka Škoda Auto, která vyhrála dvě kategorie. Soutěž tradičně pořádá Střední podnikatelský stav a Asociace na podporu podnikání pod patronací Hospodářské komory České republiky. Níže publikujeme několik článků z dnešního monitoringu Newton.

Hospodářské noviny: Český vývoz táhla i loni Škodovka
Automobilka z Mladé Boleslavi je největší exportér v historii země Nejvíce dynamickým vývozcem byla kolínská firma Lonza Biotec

Téměř jeden bilion a šest set miliard korun utržila v zahraničí automobilka Škoda Auto za patnáct let své exportní činnosti. Jednoznačně je tak tahounem českého vývozu. Její zahraniční tržby jsou více než šestinásobně vyšší než 259 miliard korun, které v zahraničí za patnáct let utržil druhý největší tuzemský exportér, společnost Siemens Group Česká republika.

Tyto údaje zazněly včera večer v pražském Kaiserštejnském paláci, kde se slavnostně vyhlašovaly výsledky soutěže Exportér roku.

„Letošní patnáctý ročník soutěže Exportér roku poznamenala všudypřítomná krize. Ta jasně ukázala otevřenost české ekonomiky a její provázanost na zahraniční trhy. Propad firem z oblasti strojírenství a stavebnictví je výrazný především v růstových kategoriích, a to bez ohledu na velikost exportérů,“ řekl Zdeněk Somr, předseda Středního podnikatelského stavu. Ten je spolu s Asociací na podporu podnikání pořadatelem soutěže, která probíhá pod záštitou české Hospodářské komory.

Soutěž se uskutečnila v několika kategoriích a zúčastnit se jí mohli všichni exportéři se sídlem v České republice s ročním objemem vývozu nad 100 milionů korun. Účast v soutěži není podmíněna žádným poplatkem, jen vyplněním přihlášky a sdělením nutných údajů. To však některé oslovené firmy neudělaly. V žebříčcích tak chybí například kolínská automobilová továrna TPCA, která by svým loňským objemem exportu za více než 50 miliard korun soupeřila o třetí pozici s firmou Panasonic.

Škoda Auto zvítězila s největším objemem vývozu nejen dlouhodobě, ale i v loňském roce, kdy celkem prodala rekordních 674 tisíc automobilů a v zahraničí utržila téměř 165 miliard korun. Objem tržeb přitom o pět miliard korun snížilo nepříznivé posilování české měny a ke konci roku odbyt aut klesl i v důsledku začínající ekonomické recese.

Nejzajímavějším byl dynamický ukazatel nárůstu exportu. Dlouhodobě je nejlepší výrobce pneumatik Mitas, který během patnácti let zvýšil svůj vývoz o 3200 procent. Podobně se zvedl export i českých továren koncernu Siemens.

Česká skupina Brano Group, která vyrábí hlavně zámky pro automobily, zvýšila za stejné období svůj vývoz o 1600 procent.

„Na export jde stále více naší produkce. Momentálně asi 86 procent, a to díky novým objednávkám do Koreje pro General Motors, do Číny, pro francouzskou automobilku PSA a podobně,“ řekl HN šéf skupiny Brano Pavel Juříček.

Zatímco dlouhodobě se špice žebříčku nejsilnějších a nejdynamičtějších exportérů prakticky nemění, meziročně jsou „tygry“ zcela jiné firmy. Chemičce Lonza Biotec z Kolína vzrostl loni export o 45 procent, zatímco předloni nebyla ani mezi dvacítkou nejlepších. Podobně se vynořila společnost Armatury Group s nárůstem exportu o 43 procent.

Součástí soutěže bylo i hodnocení největších exportérů v jednotlivých krajích a také Zvláštní cena Rozhodčího soudu při HK pro exportéra, dodávajícího na nejvíce trhů. Tuto cenu získala firma Andrew Telecommunications, která vyváží na 151 trhů. Škoda Auto na druhém místě dodává do devadesáti a Česká zbrojovka na třetím místě do 87 zemí.

Zdeněk Somr pro HN: Recese zbrzdila i nárůst exportu
Tempo růstu vývozu českých výrobků loni kvůli globální hospodářské recesi kleslo, přesto je v zemi řada firem, které dokážou hledat nová odbytiště a zvyšovat exportní výkony. Jejich úsilí zaslouží ocenění – vždyť z exportu žije celá republika, tvrdí Zdeněk Somr, předseda Středního podnikatelského stavu a viceprezident Hospodářské komory České republiky. Naplno se podle něj dopady krize projeví až v hodnocení výsledků letošního roku, tedy v soutěži Exportér roku 2010.

* HN: Čím překvapil letošní 15. ročník soutěže Exportér roku?
Hospodářská krize, která zasáhla řadu firem už v loňském třetím čtvrtletí a celou ekonomiku pak v posledním čtvrtletí, se zákonitě musela projevit i ve výsledcích soutěže. Zatímco v roce 2007 dosáhl meziroční nárůst exportu prvních dvaceti podniků 35 procent, v roce 2008 to bylo jen 16 procent, tedy o polovinu méně. Je ale povzbudivé, že i tak máme řadu firem, jejichž export roste i v těžké ekonomické situaci.

* HN: Proč vyhlašujete výsledky soutěže na základě údajů z roku 2008 až v prosinci 2009?
Podniky zveřejňují své výsledky obvykle až v polovině roku. Pak trvá měsíc, než nám je pošlou, další dva tři měsíce data prověřujeme a zpracováváme.

* HN: Jak hodnotíte letošní vývoj exportu?
Letos je patrný přesun mezi obory. Své pozice zlepšilo gumárenství, zatímco strojírenské a stavební firmy šly razantně dolů. Nejmarkantněji se pokles projeví ve službách – propadnou hlavně hotely a cestovní ruch.

* HN: Jsou české podniky schopné konkurovat firmám ze zemí, jejichž vlády tisknou nové peníze a skrze banky jimi podporují své firmy?
České firmy jsou stoprocentně konkurenceschopné, jinak bychom neměli v soutěži co hodnotit. Došlo ale ke změně – představa o cenové výhodnosti se přesunula z Česka tisíce kilometrů na východ. Naše podniky nyní bodují kvalitou své produkce, nikoli lácí.

* HN: Ovlivňuje výkony exportérů současná krize bankovního úvěrování?
V Česku žádná neexistuje – bankovní krizi jsme si předplatili před deseti lety. Mám na mysli sanace bank při privatizaci, placené velkoryse státem z peněz odevzdaných malými, středně velkými i gigantickými podniky. Dnes jsou banky a firmy rovnocennými partnery.

* HN: Exportéři tedy nepotřebují státní podporu jako v jiných zemích?
Samozřejmě voláme po tom, aby stát více podporoval exportní úvěry, aby poskytoval garance. Aby hospodařil efektivně a snižoval své náklady, tedy počty úředníků. Aby snižoval spotřebu, a naopak zvyšoval investice do vzdělání a výzkumu.

* HN: Jakou úlohu má Střední podnikatelský stav?
Střední podnikatelský stav je občanské sdružení, zastřešené Hospodářskou komorou, které hájí zájmy středně velkých podniků. Podpora malých firem je módní v celé Evropě a Brusel pro ně vypisuje řadu podpůrných programů. Podpora velkých podniků je nutností, protože stát na jejich prosperitě stojí a padá. A to všechno platí středně velké firmy, příliš velké na dotace a příliš malé na to, aby si diktovaly vládní úlevy.

* HN: Co konkrétního dělá Střední podnikatelský stav pro firmy?
Již před dvěma roky jsme varovali před krizí a požadovali jsme záruky pro provozní financování firem. To jsme prosadili – pro střední firmy je letos poskytovala Českomoravská záruční a rozvojová banka. Prosadili jsme i státem placená páteční školení pro firmy, které nemají práci pro své lidi. Nejsme bojovníci proti všem, jsme vyjednávači pod hlavičkou Hospodářské komory.

ČT24: Největším českým exportérem zůstává Škoda Auto
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto slavila úspěch i v letošním ročníku soutěže Exportér roku. Firma zvítězila ve dvou kategoriích zaměřených na největší objem exportu. Na prvním místě se umisťuje nepřetržitě od roku 1993. Největší meziroční nárůst exportu loni mezi velkými exportéry s vývozem nad 500 milionů korun vykázala společnost Lonza Biotec. V letech 1993 až 2008 nejvíce zvýšila export společnost Mitas.

Mezi středními exportéry, jejichž roční vývoz se pohybuje mezi 100 až 500 miliony korun, loni nejvíce zvýšila export společnost Autel. Zvláštní cenu rozhodčího soudu při hospodářské a agrární komoře za vývoz do největšího počtu destinací získala firma ANDREW Telecommunications.

Podle předsedy Středního podnikatelského stavu Zdeňka Somra se do výsledků letošního ročníku promítla hospodářská krize. „Ta jasně ukázala otevřenost české ekonomiky a její provázanost na zahraniční trhy. Průměrný nárůst exportu firem z první dvacítky klesl z loňských 35 procent na letošních 16 procent. Propad firem z oblasti strojírenství a stavebnictví je výrazný především v růstových kategoriích a to bez ohledu na velikost exportérů,“ upozornil Somr.

Vývoz byl v posledních letech tahounem ekonomického růstu České republiky a jeho objem dosahuje 80 procent hrubého domácího produktu. Českou ekonomiku proto negativně ovlivnila nižší poptávka v zemích, které jsou hlavními obchodními partnery. Mezi ně patří zejména Německo, Rakousko a další země eurozóny, dále Slovensko, Polsko a Maďarsko.

/nejcastejsi-pracovnepravni-preslapy-zamestnavatelu-webinar-hospodarska-komora/