Češi rádi nakupují ve velkoplošných prodejnách, ale pro některé zboží jdou raději jinam

17.03.2008

Hypermarkety, diskonty a supermarkety jako celek trvale posilují svou pozici na českém trhu, ale ztrácejí zákazníky v citlivých kategoriích zboží. Zůstávají hlavním místem nákupu balených potravin, nápojů a podobně, ale pro čerstvé potraviny a specializovanější drogerii a kosmetiku chodí zákazníci stále častěji do specializovaných prodejen. Stejně tak vyklízejí hypermarkety pozice v řadě nepotravinářských sortimentů. Vyplývá to z letošních výsledků největšího každoročního šetření vývoje nákupních preferencí českých domácností Shopping Monitor 2008, který pořádají společnosti Incoma Research a GfK Praha.

 

Hypermarkety, diskonty a supermarkety jako celek trvale posilují svou pozici na českém trhu, ale ztrácejí zákazníky v citlivých kategoriích zboží. Zůstávají hlavním místem nákupu balených potravin, nápojů a podobně, ale pro čerstvé potraviny a specializovanější drogerii a kosmetiku chodí zákazníci stále častěji do specializovaných prodejen. Stejně tak vyklízejí hypermarkety pozice v řadě nepotravinářských sortimentů. Vyplývá to z letošních výsledků největšího každoročního šetření vývoje nákupních preferencí českých domácností Shopping Monitor 2008, který pořádají společnosti Incoma Research a GfK Praha.Pro 38 procent českých domácností je hlavním nákupním místem pro rychloobrátkové zboží hypermarket. Diskonty získaly 25 procent preferencí a potvrdily mírný, ale trvalý růst obliby u českých spotřebitelů, jejichž nikoli nevýznamná část se stále rozhoduje hlavně podle výše ceny. Preference supermarketů v minulých letech klesaly, nyní jsou spíše stabilní a dosáhly šestnácti procent. Loňskou pozici si se čtrnácti procenty udržely také menší samoobsluhy.Podle této části průzkumu se zdá, že vše zůstává při starém. Velké prodejny posilují, menší buď ztrácejí, nebo si drží svou pozici. Jiná je však situace, podíváme-li se na hlavní nákupní místo pro jednotlivé sortimentní kategorie.Trvanlivé potraviny nakupují Češi především v hypermarketu. Tam pro ně zamíří 33 až 39 procent dotázaných. Celkově vysoké preference pro velkoplošné formáty jsou pro tyto kategorie typické a podle podle GfK Praha se pohybují od 75 do 83 procent.Trend je však opační pokud jde o čerstvé potraviny. V této oblasti totiž rostou preference menším specializovaným prodejnám, a to především na úkor velkoplošných prodejen. Specializovanému pekařství či řeznictví nebo menší samoobsluze dá při nákupu čerstvého pečiva, masa a uzenin přednost přibližně polovina dotázaných.“Zejména u masa a masných výrobků je trend jasně zřetelný. Například čerstvé maso nakupuje v menších prodejnách, jako jsou samoobsluhy a řeznictví, více než padesát procent zákazníků a tento podíl trvale roste již od roku 2003,“ uvedl Pavel Cabala z GfK Praha.Podobná situace je u drogistických kategorií. I tady rostou preference specializovaným drogistickým prodejnám. Letošní šetření podle Cabaly ukázalo nárůst preferencí specializovaných prodejen jak u kosmetiky a prostředků osobní hygieny, tak u pracích a úklidových prostředků.Velké prodejny tak sice stále získávají zákazníky, ale ztrácejí v důležitých sortimentech. Tento vývoj pro ně může být nebezpečný hlavně proto, že čerstvé potraviny, specializovaná drogerie a nepotravinářské zboží jsou zajímavé z hlediska tvorby marže. 

/hledate-skoleni-delame-je-skoleni-seminare-webinare-komora/