Další užitečné informace a rady

ARROWS advisory group

Advokátní kancelář ARROWS vám na svých stránkách nabízí právní informace v souvislosti s COVID-19. Jedná se např. o videa, ve kterých přední odborníci ARROWS odpovídají na otázky týkající se především pracovního práva a smluvních vztahů, dále otázky ohledně náhrady škody státem a smluvních vztahů. ARROWS připravila i praktickou příručku k náhradám škod, pracovnímu právu a smlouvám.

Advokátní kancelář připravila podcast, ve kterém shrnuje nejčastější dotazy, jež se vyskytovaly v právní poradně v období od 31. 3. do 3. 4. 2020. Otázky směřovaly do oblasti pracovního práva, poplatků a daní, náhrady škody a také příkazů a zákazů. Podcasetm provádí advokát a společník advokátní kanceláře ARROWS, JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.

V dalším podcastu JUDr. Jakub Dohnal, PhD. přibližuje program Ministerstva práce a sociálních věcí, který se soustředí na ochranu zaměstnanosti. Díl je speciálně věnovaný programu Antivirus.

Advokátní kancelář zve na praktický právní seminář na téma Pohledávky – vymáhání prakticky, který bude pořádaný formou online webináře 21. 5. 2020 od 11:00 do 12:00 hodin. Pro členy komory je akce zdarma, do přihlašovacího formuláře stačí v poznámce uvést kód HK ČR. Přihlašovací formulář a další podrobnosti naleznete zde. U této příležitosti vytvořila také příručku Vymáhání pohledávek, která je rovněž pro všechny k dispozici zdarma.

Frank Bold Advokáti

Advokátní kancelář připravila článek k aktuálnímu tématu, zda stát odpovídá za škodu způsobenou krizovými opatřeními. Celý článek si můžete přečíst zde.

Další doporučený článek pojednává o tom, že zákony o odkladu nájemného pouze přesunují dopady epidemie z nájemců na pronajímatele. Přečíst si ho můžete zde.

ROWAN LEGAL

Právníci v ROWAN LEGAL dávají všem organizacím zasaženým epidemií COVID-19 zdarma k dispozici více než 50 vzorů dokumentů připravených pro řešení problémů způsobených aktuální epidemií či vládními omezeními. Se vzory budete schopni flexibilně změnit smlouvy a komunikovat s vašimi smluvními partnery, upravit své závazky vůči zaměstnancům, řešit vznikající spory, hlasovat per rollam v obchodních korporacích a velmi rychle zadat veřejnou zakázku. Naleznete je ke stažení zde.

Záznam z webináře Online prodejcem ze dne na den! naleznete zde. Advokáti vás v praktickém webináři provedou nejdůležitějšími kroky pro rychlé zřízení eshopu či online platformy pro poskytování služeb. Rovněž vás upozorní na hlavní právní úskalí, která s sebou prodej online nese. Vedle toho si můžete stáhnout praktický checklist, který vám pomůže ověřit, že jste při přechodu na online na nic důležitého nezapomněli. Checklist naleznete zde.

Záznam webináře Právní aspekty nouzového stavu ke zhlédnutí zde. Tématem webináře jsou pracovněprávní vztahy, smluvní právo, podpora zaměstnavatelů a OSVČ.

Další zajímavý obsah advokátní kanceláře:

Certifikát o zásahu vyšší moci

V návaznosti na prodloužení nouzového stavu a značný zájem podnikatelů budeme vystavovat Osvědčení o zásahu vyšší moci i nadále s 50% slevou. Se zvýhodněnou cenou můžete počítat až do dne ukončení nouzového stavu. Prostřednictvím tohoto osvědčení se může zaměstnavatel zprostit povinnosti např. k náhradě škody, jestliže bude prokázáno na základě předložené smluvní dokumentace, že se jedná o mimořádnou nepředvídatelnou a nepřekonatelnou překážku. Osvědčení je možné vystavit žadateli, který je zapsán v zákonem stanovené evidenci (např. česká společnost, pobočka zahraniční společnosti), který má smluvní vztah se zahraničním subjektem. Více informací můžete nalézt zde.

Ekonomický monitoring firem

Hospodářská komora rovněž přichází s pomocnou aktivitou podnikatelské veřejnosti v době, kdy všichni společně čelíme zcela neobvyklé situaci, která již má a ještě bude mít velké dopady do ekonomické situace nás i našich obchodních partnerů. Vedle důležité podpory státu je potřeba udržet transparentní podnikatelské prostředí, které umožní snižovat nebezpečnou druhotnou platební neschopnost. V této souvislosti nabízí Hospodářská komora ve spolupráci s firmou CRIF – Czech Credit Bureau – Monitoring Cribis umožňující sledování ekonomické situace u všech vašich odběratelů a dalších obchodních partnerů zdarma po dobu 2 měsíců. Tento monitoring vašeho zákaznického portfolia je zaměřen na právnické osoby a fyzické osoby podnikatele registrované na území České a Slovenské republiky. Bližší informace naleznete zde.

FIRMY PO COVIDU Z HLEDISKA PSYCHOLOGIE PRÁCE

Psychologicko personální pomoc pro podnikatele

PhDr. Iva Moravcová, psycholožka s 30 letou praxí a 3 atestacemi (psychologie klinická, psychologie práce, soudní znalkyně v oblasti psychologie práce, managementu a personalistiky, dále certifikovaná mediátorka, auditorka nefinančních auditorských standardů pro HR, krizová interim HR manažerka) ze společnosti Individual Quality Increase s.r.o. nabízí podnikatelům „pro bono“ služby v těchto oblastech: 

  • Příprava a realizace celého procesu propouštění (zkušenosti z krize 2008)
  • Pomoc při dalším kariérním směrování propouštěných zaměstnanců (spolupráce s agenturami s celostátní působností)
  • Personalisticko psychologická pomoc – jak se orientovat na trhu práce, jak si napsat životopis, jak napsat motivační dopis, jak se stabilizovat
  • Profesně osobnostní screening – jaké má člověk dispozice pro jinou práci, jaké osobnostní stránky má silné, které mu mohou v profesní oblasti pomoci, pro jaký typ práce se člověk hodí – jaké má dispozice, kde bude úspěšný.
  • Life style psychologická pomoc – řešení osobních i pracovních problémů.
  • V rámci další specializace klinické psychologie nabízí řešení psychických problémů (nespavost, úzkosti, depresivní stavy, emoční disbalance, únava, vyčerpání, špatná koncentrace).
  • Pořádání webinářů na témata jako Nepřepočítávejte ztráty, Restart – využijte příležitosti či Pohled do lidských zdrojů po Covidu.

Využijte současné situace jako příležitosti pro restart podniku a jeho restrukturalizaci. Prověřte vnitřní podnikové procesy a jejich správné nastavení. V případě zájmu získáte více informací na emailu: IVA.MORAVCOVA@IQI.CZ. Vše lze konzultovat také on-line.


Vybrané odborné články dodává

Online konference: Jak na restart?

Vládní restrikce, přijaté v rámci boje proti šíření nového koronaviru, se začínají uvolňovat a všichni doufáme, že se brzy vrátíme do hry. Doufají i cestovní kanceláře, hotely, restaurace, lázně… Co udělat jako první? Jaký produkt ubytování, stravování či wellness bude mít šanci uspět? Jaké příležitosti se otevřou pro cestovní kanceláře? Jaké strategie připadají při restartu v úvahu? O tom všem budou diskutovat experti ve čtvrtek 30. dubna od 9 do 11 hodin během dubnové COTakhle snídaně, premiérově online. Podrobnosti a přímý přenos najdete na facebookovém profilu měsíčníku COT – Celý o turismu.

Financování v současné krizi: banky vs. private equity fondy

Živnostníci, podnikatelé i firmy si kladou otázku, jak dlouho ještě bude krize způsobená koronavirem trvat a kde tedy brát finanční rezervy. Vsadit na banku a nový úvěr, nebo restrukturalizovat ten současný? Nastal už čas pro setkání s investorem a otevření tématu částečného kapitálového vstupu či snad už je na pořadu dne prodej společnosti? Experti Deloitte hledají odpovědi.

Přístup OECD k posouzení mezinárodních daňových aspektů v návaznosti na COVID-19 opatření

V návaznosti na opatření, která v mnoha státech zavedly vlády s cílem omezit šíření pandemie COVID-19 (zejména se jedná o omezení pohybu osob a z toho vyplývající výkon práce a podnikatelské činnosti „dálkově“), vydává OECD sérii doporučení, jak k situaci přistupovat. V rámci toho zveřejnila také manuál, jak by měly státy přistupovat k těmto (doposud) bezprecedentním opatřením z pohledu vybrané problematiky mezinárodního zdanění. Stěžejní body tohoto manuálu zmiňuje Tereza Tomanová z Deloitte.

Bezpečnost firemního IT prostředí v době koronavirové a 10 základních pravidel pro jeho ochranu

O zavádění home office jakožto nástroje pro moderní pracovní prostředí se mluvilo dlouho. Doba koronavirová ho jen urychlila. V domácím prostředí tak nyní probíhá nejen výuka dětí, ale i pracovní aktivity. Home office a k němu potřebné vzdálené připojení do firemní IT infrastruktury ovšem přináší i zvýšené riziko kybernetických útoků. Experti Deloitte radí, jak ho ochránit v době, kdy většina zaměstnanců pracuje z domova, a firmy musely vytvořit velký počet vzdálených připojení.

Online workshopy Asociace rodinných firem

Pomocí postiženým firmám mohou v této době být i workshopy, které na webu pořádá Asociace rodinných firem. V pondělí 27. dubna to bude webinář na téma Cyberbezpečnost v době koronavirové, o dva dny později se budou experti věnovat již podruhé problematice cestovních kanceláří.

Vlastníci rodinných firem píší vládě

Zástupci vlastníků rodinných firem v České republice, členové Asociace rodinných firem, vyjádřili svůj postoj k současné situaci plné krizových a mimořádných opatření, která znemožňují řadě rodinných firem pokračovat ve své podnikatelské činnosti. Odeslali vládě ČR Otevřený dopis, v němž formulují návrhy opatření, které mají rodinným firmám pomoci přežít krizi.

Jak během krize zvýšit efektivitu vašeho marketingu

Jak reagovat na události posledních týdnů? To řeší téměř všichni podnikatelé a manažeři. Dávají smysl kampaně ukazující empatii vůči zasaženým lidem? Je rozumné škrtat marketingové rozpočty? Svůj poměrně jasný názor na to má legenda strategického marketingu Mark Ritson. Recept, jak v krizi najít příležitost, není podle něj složitý.

Pandemie přinese popularizaci elektronického zdravotnictví

Zdravotnické systémy většiny zemí světa včetně Česka se kvůli pandemii COVID-19 nacházejí v mimořádné situaci. Je zásadní zapojit všechny dostupné procesy eHealth, tedy elektronického zdravotnictví.  Ukazuje se, že taková péče může být efektivnější, rychlejší a lépe koordinovaná. České zdravotnictví v tomto smyslu dlouho jen přešlapovalo. Očekávám skokový rozvoj telemedicíny, říká MUDr. Oldřich Šubrt, předseda správní rady Academy of Healthcare Management, ředitel a majitel zdravotního systému Program Health Plus ve svém článku.

Zastupitelstva a jednání na dálku

Server Usnesení.cz zdarma zpřístupnil funkci hlasovacího systému pro jednání rady a zastupitelstva. Nabízí tak obcím řešení v době pandemie koronaviru, která brání zasedání zastupitelů tak, jak byli doposud zvyklí – díky chytré aplikaci pro jednání a hlasování postačí tablet, notebook či mobilní telefon připojený na internet. Podrobnosti najdete zde.

Nejpostiženější segmentům poradí odborný portál

Mezi pandemií nejpostiženější firmy patří ty z oboru cestovního ruchu, HORECA a MICE. Především jim každý den řadu informací a novinek přináší specializovaný odborný portál iCOT. Sledujte aktuální dění a praktické rady zde.

Online workshopy pro řešení problémů s COVID-19

Asociace rodinných firem pokračuje v nekonečném seriálu webinářů, které mohou pomoci majitelům firem projít těžkou zkouškou se ztrátami co nejmenšími. V dubnu to budou debaty na téma CESTOVNÍ KANCELÁŘE V DOBĚ KORONAVIROVÉ a CASHFLOW A UDRŽENÍ KONTROLY NAD FIRMOU. Přihlásit se můžete zde.

Evropský průmysl chce obstát i v době koronavirové. Má na to?

Od dob Lisabonské strategie se nepodařilo evropské sedmadvacítce vytvořit jasný dlouhodobý plán, jak se stát co nejúspěšnější ekonomikou s ambicí nejkonkurenceschopnějšího celku na planetě. Návod na úspěch a nezpochybnitelnou pozici mezi světovými lídry se proto stal velkým úkolem nové Evropské komise vedené Ursulou von der Leyenovou. Úkolem o to těžším, že nedávno oznámené plány, které se významně dotknou i České republiky, bude nutno korigovat s ohledem na dopad pandemie. Čtěte v článku europoslankyně Martiny Dlabajové.

Ekonomika v době pandemie

Žádná krize ani recese, jimiž svět doposud čelil, nedokázaly ochromit světové ekonomiky ve stejném rozsahu, jako nyní koronavir SARS-CoV-2 a preventivní opatření, která s ním souvisejí. Už dnes je jasné, že závažné dopady postihnou země, kde se nákaza rozšířila mezi velký podíl obyvatel, tj. Itálii, Španělsko a Velkou Británii. Mezi zranitelné patří i Německo, největší obchodní partner české ekonomiky. Růst globální ekonomiky v letošním roce nejspíše zpomalí pod 2,5 procenta, vyspělé ekonomiky se pravděpodobně nevyhnou poklesu HDP. Jak na tom bude Česko? Projděte si odhady dalšího ekonomického vývoje i souhrn opatření, která v rámci hospodářské politiky podnikají ostatní státy, jak je vidí hlavní ekonom Deloitte David Marek.

Řekněte si, co potřebujete

Je zřejmé, že firmy se dnes musí připravit na přicházející odbytovou krizi připravit. Mnoho z nich se bez pomoci neobejde. Současná vládní pomoc řeší otázku přežití. Ty další otázky teprve přijdou. Situaci mapuje i Asociace rodinných firem, která shromažďuje potřeby a požadavky českých rodinných firem. Více zde.

Řízení peněžních toků během krize

Primární je v současné době ochránit zaměstnance, porozumět rizikům pro podnikání a řídit dodavatelský řetězec, který je ovlivněn opatřeními, jež mají zabránit dalšímu šíření nákazy. S ohledem na aktuální situaci se řízení peněžních toků bude muset stát nedílnou součástí strategického plánování firem při zohledňování rizik spojených s rozšířením nového koronaviru COVID-19. Jak na to poradí experti Deloitte zde.

Ekonomické dopady COVID-19: Těžká, ale zvládnutelná zkouška

Při zvážení možných dopadů koronaviru a preventivních opatření může být solidním výsledkem v letošním roce stagnace české ekonomiky. Pokud se situaci nepodaří rychle zvládnout a budou nutná déle trvající a razantnější opatření, budeme se muset bavit o recesi a její hloubce, říká David Marek, hlavní ekonom Deloitte, zde.

Koronavirus prověří, jak jsme v praxi připraveni na flexibilitu v práci

Koronavirus se šíří celým světem a vlády zavádějí opatření, která mají minimalizovat riziko nákazy a zabránit dalšímu šíření viru. Ta se ale pochopitelně dotýkají našeho každodenního dění, pracovní život nevyjímaje. S nařizováním karantény v rámci prevence, znemožnění osobního kontaktu s klienty, rušení seminářů a dalších akcí, se do popředí dostává flexibilita v práci a využití technologií pro komunikaci v týmech i s klienty. Co tedy udělat pro to, aby domácí kancelář fungovala? Jak nám v komunikaci s klienty pomohou technologie? A jak zabezpečit, aby firmy mohly i nadále provozovat svou činnost, byť v omezeném režimu? Desatero pravidel pro domácí kancelář nabízí Diana Rádl Rogerová, řídící partnerka Deloitte, zde.

Evidence a náhrada škody dle Krizového zákona

Vzhledem k bezprecedentnímu rozsahu přijatých krizových opatření (uzavření hranic, všeobecná karanténa, zákaz provozování velké části maloobchodních prodejen, restaurací, hotelů a dalších provozů) se dá očekávat velký počet uplatňovaných nároků na náhradu škody vůči státu a vzhledem k jejich rozsahu rovněž i určitá neochota ze stran státu tyto náhrady vyplácet včas a v plné výši. Recept na to, jak být připraven a nic nezanedbat, nabízí Karel Rada zde a také zde.

Facility management a prázdné budovy

Mohlo by se zdát, že všichni, kdo se pohybují v oblasti správy a údržby nemovitostí musí začít v důsledku pandemie kolabovat. Po prvotní obavě přišla naděje, že home office a snížení počtu lidí v budovách a úplné zavírání budov snižování výroby a omezení činnosti firem nepotrvají dlouho. Lukáš Emingr radí v současné době využít čas na to, na co v běžném provozu čas nezbývá. A možná i na změnu pohledu – i facility management si ze současné situace může vzít poučení pro zítřek. Více zde.

Jak čelit finančním dopadům COVID-19

Šíření nového koronaviru po celém světě se zrychluje a již nyní se prokazuje, že došlo k zásadnímu ovlivnění globálních dodavatelských řetězců mnoha odvětví navázaných na dodávky z Číny. Někteří výrobci automobilů již museli pozastavit výrobu kvůli nedostatku dodávek dílů. Obdobný scénář lze vzhledem k šíření COVID-19 očekávat také v Evropě – výpadky ve výrobě, ovlivnění provozu gastronomických zařízení a obchodních center, propad příjmů z turismu a cestovního ruchu, nástup práce zaměstnanců z domova. Experti Deloitte radí zde.

Jak vidí home office právník

Čím dál více se prosazuje home office. A lze se domnívat, že i po skončení mimořádných protipandemických opatření bude tento trend pokračovat, pravděpodobně i narůstat.  Jak možnost práce z domova chápe legislativa vysvětluje Ondřej Plánička zde.

Jak i dnes zůstat týmlídrem a držet tým

Prožíváme všichni dny, které nemají v našich životech obdoby. Jsou to dny, kdy se naše mysl nemá čeho chytit, protože situace, jako je tato, je zcela nová. Obvykle se v dobách krizí a nebezpečí vracíme k podobným situacím, které jsme již prožili, a v nich hledáme inspiraci a poučení. Dny jako jsou ty dnešní, ale většina z nás neumí přirovnat k ničemu podobnému. Naše mysl se tak dostává do zmatku a pocitu ohrožení. Sedm rad Simony Bodlákové čtěte zde.

Krizové řízení v krizové době

Celá společnost včetně podniků se v důsledku epidemie koronaviru dostala do nestandardního, často až krizového stavu. Vláda řeší nastalou situaci určitými opatřeními, která by měla zastavit nebo zmírnit rozvoj epidemie a ochránit tak zdraví a životy občanů. Životy a zdraví lidí mají maximální prioritu, ale bohužel daná opatření vyvolávají a ještě i dále budou vyvolávat sekundární negativní dopady především na podniky. Problémy jedněch podniků v rámci dodavatelského řetězce pak budou následně způsobovat problémy podniků dalších, čímž se budou negativní dopady multiplikovat. Existuje v krizi cesta? Ukazuje ji tým expertů České asociace interim managementu. Stáhněte si celý text v pdf formátu zde.

Leadership v době koronaviru

Podniky se nacházejí v různých fázích zavádění preventivních opatření a řešení dopadů pandemie COVID-19. Ty se pochopitelně liší dle geografie i odvětví. Jaké nároky ale aktuální krize klade na lídry a management? Jak mohou pomocí svých schopností firmu vyvést z krize? Diana Rádl Rogerová, řídící partnerka Deloitte, radí zde.

Koronavirus: Jak ovlivní nájemní vztahy?

Jaké budou dopady nouzového stavu na vztahy pronajímatelů a nájemců? Lze výskytem pandemie COVID-19 odůvodnit požadavky na ukončení nebo změnu sjednaných smluv? Jak přistoupit k požadavkům nájemců a zmírnit dopady vládních opatření? Zaměřili jsme se na čtyři situace a jejich možnosti řešení s ohledem na současnou krizi. Rady expertů Deloitte na tomto místě.

Jak minimalizovat firemní ztráty v době pandemie

Současná bezpečnostní opatření v souvislosti s koronavirem vyžadují od všech firem zajistit zvýšenou míru práce z domova. ABRA poradí, jaké využít nástroje pro řízení firmy online.

COVID-19: Právní poradenství (nejen) rodinným firmám

Asociace rodinných firem je platforma, sdružující české rodinné firmy. Vytváří prostor pro diskusi a sdílení zkušeností s vedením a správou rodinné firmy i pro vzdělávání v dílčích, expertních oblastech. Prostor, který je jedinečný i v současné situaci, která je pro většinu firem složitá, pro některé pak doslova otázkou přežití.

Ano, dnes jsou pro většinu majitelů rodinných firem důležitější otázky, jak rodinnou firmu vést, předat či prodat. Opět však všichni majitelé řeší společný problém – jak firmu co nejbezpečněji vyvést ze současné situace. Potřebujete-li odbornou pomoc v právních a ekonomických otázkách, kontaktujte náš expertní tým.

Webináře Deloitte na téma COVID-19

Jasné, srozumitelné a praktické informace jsou v době krize ještě cennější, než v dobách růstu. Máte-li jich nedostatek, sledujte webináře Deloitte, kde se dozvíte to aktuální.

Drahé kameny: investice ano či ne?

Podobné události, jako současná pandemie koronaviru, mají dopad nejen na výrobu, obchod a služby, ale mění i finanční a investiční trhy. Nejistota se v různých investičních nástrojích odráží různě. Mezi ty rezistentní patří rozhodně drahé kameny. Proto se dá předpokládat, že nabídek s investičními drahými kameny se objeví celá řada. Mají však svá úskalí. Těm se dlouhodobě věnuje Ján Štubňa. Poradí, jak se v případné nabídce výhodných investic neztratit.

Pandemie nás posílí

Mnohokrát při diskuzích a konferencích o financování zdravotnictví nejen v České republice zaznělo, že musí přijít krize, aby se věci posunuly vpřed. A netýká se to jen zdravotnictví, jak dokazuje MUDr. Oldřich Šubrt, předseda správní rady Academy of Healthcare Management, ředitel a majitel zdravotního systému Program Health Plus ve svém článku. Mimochodem, právě klinika Program Health Plus poskytuje svým klientům aplikaci, která je doslova poliklinikou v kapse. A připravuje i zdravotní online poradnu v souvislosti s nemocí COVID-19. Více zde.

 

Než bude pozdě