Maloobchod zažil tučný rok

Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly vloni v prosinci meziměsíčně reálně o 0,4 procenta, meziročně o 4,3 procenta. V motoristickém segmentu se sezónně očištěné tržby meziměsíčně zvedly o 5,4 procenta, meziročně o 11,7 procenta. V maloobchodě včetně motoristického segmentu se sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně zvýšily o dvě procenta a meziročně o 6,7 procenta. Za celý rok 2007 se tržby v maloobchodě zvýšily meziročně o 6,8 procenta, v motoristickém segmentu o 9,6 procenta. Uvedl to Český statistický úřad.

 

Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly vloni v prosinci meziměsíčně reálně o 0,4 procenta, meziročně o 4,3 procenta. V motoristickém segmentu se sezónně očištěné tržby meziměsíčně zvedly o 5,4 procenta, meziročně o 11,7 procenta. V maloobchodě včetně motoristického segmentu se sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně zvýšily o dvě procenta a meziročně o 6,7 procenta. Za celý rok 2007 se tržby v maloobchodě zvýšily meziročně o 6,8 procenta, v motoristickém segmentu o 9,6 procenta. Uvedl to Český statistický úřad.
Opět se dařilo menším prodejnám. V podnicích s padesáti až 99 zaměstnanci rostly tržby nejvíce (o 8,4 procenta), ve firmách s dvaceti až 49 zaměstnanci o šest procent a v podnicích do devatenácti zaměstnanců o 5,2 procenta. Ve společnostech se sto a více zaměstnanci stouply tržby jen o 0,9 procenta.
„K celkovému růstu přispěly v prosinci nejvíce specializované prodejny ostatního nepotravinářského zboží, jako jsou knihy, psací potřeby, optické přístroje, sportovní potřeby, PC, hodinky, klenoty, hračky a podobně. Druhý a třetí největší podíl na růstu měly specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, nábytku a dalšího zboží pro domácnost a prodejny drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží,“ konstatovali statistici. Oproti předchozím měsícům se ještě prohloubil nižší zájem o nákup potravin. V prodejnách potravin specializovaných i nespecializovaných tržby klesly o 3,6 procenta, respektive o 1,7 procenta. Nižší tržby o 2,4 procenta zaznamenala také skupina podniků, kam patří obchodní řetězce.
Za celý rok 2007 se tuzemské maloobchodní tržby zvedly meziročně reálně o 6,8 procenta, což bylo nejvíce od roku 1997. Po celý rok podle statistických zjištění ani jednou tržby neklesly. Nejvyšší dynamiku zaznamenaly podniky s padesáti až 99 zaměstnanci a s dvaceti až 49 zaměstnanci, a to o čtrnáct procent a 13,5 procenta.
V nespecializovaných prodejnách vzrostly vloni tržby o 3,3 procenta, z toho v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 4,3 procenta a s převahou potravin o tři procenta. Ve specializovaných prodejnách se zvýšily o 9,6 procenta, z toho v prodejnách s nepotravinářským zbožím o 10,7 procenta a v prodejnách potravin o dvě procenta.
Nejvíce rostly tržby za textil a obuv (o 15,7 procenta),, elektroniku, elektrické přístroje, železářské zboží, nábytek a další zboží pro domácnost (o 14,5 procenta). Tržby za drogistické, farmaceutické a kosmetické zboží stouply o 8,7 procenta a za tzv. ostatní nepotravinářské zboží o osm procent.
V zásilkovém prodeji byly tržby o 15,6 procenta vyšší, v prodejnách s použitým zbožím o 7,9 procenta a ve stánkovém prodeji o 4,1 procenta.
V motoristickém segmentu vzrostly tržby o 9,6 procenta. Dynamiku podle statistiků udávaly prodejny a opravny motorových vozidel s růstem o 12,4 procenta. Prodej pohonných hmot se zvýšil o 4,9 procenta.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu rostly tržby meziročně reálně o 7,7 procenta.