Výzkum: Ceny zahraničních zájezdů klesly o 12 procent

Ceny zahraničních zájezdů v Česku kvůli hospodářské recesi od začátku května do poloviny června ve srovnání se stejným obdobím loni klesly o 12 procent. Vyplývá to z výsledků průzkumu, který na vzorku 10.000 zájezdů uskutečnila Asociace českých cestovních kanceláří (AČCKA) společně s největším tuzemským internetovým prodejcem zájezdů Invia.cz. ČTK o tom dnes informoval viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

 

"Důvodem poklesu cen zájezdů je nejenom to, že letos Češi kupují méně zájezdů, ale také to, že mají zájem o levnější pobyty než loni. Jasně vyplývá, že kvůli krizi musí letos cestovní kanceláře značně zlevňovat zájezdy, jelikož klesla poptávka," uvedl Okamura.

Celkově letos činí snížení prodejů v Česku meziročně více než deset procent. V případě leteckých zájezdů je však pokles prodeje ve srovnání s loňským rokem až 25 procent.

"Je to velký problém pro náš byznys, protože prodáváme mnohem víc kusů než loni, ale za menší cenu. Takže menší provize při větší pracnosti," sdělil ČTK marketingový ředitel Invie Michal Tůma.

Jako příklad uvedl pondělí, kdy největší internetová agentura prodala 204 zájezdů za 6,020.000 korun, loni v ten stejný den 188 zájezdů za 6,700.000 Kč. "Průměrná cena za pondělí letos versus loni je na 83 procentech," spočítal Tůma. Podle něj budou muset "cestovky" zdražit.

Největší cenový pokles průzkum zaznamenal u zájezdů do Spojených arabských emirátů, kde snížení představuje 19 procent. Pokles shodně o 17 procent pak evidovala AČCK u zahraničních pobytů v Itálii a Egyptě.

Do oblíbené zahraniční destinace Čechů, Chorvatska, cena zájezdů poklesla o devět procent. Nejméně naopak zlevnily zájezdy do Rakouska a Bulharska, a to o sedm, respektive pět procent.

Cestovní kanceláře se letos potýkají s poklesem poptávky, což přineslo na trh několik novinek. Kromě předhánění se ve slevách, nabízejí některé CK takzvaný "poslední moment" v nezvykle dlouhém předstihu před odletem.

Objevují se také nabídky "superlast minute", kdy jsou nabízeny zájezdy přímo na letišti s výraznou slevou. Cestovní kanceláře se tak snaží zaplnit nasmlouvaná letadla pod heslem "lepší alespoň nějaká tržba než žádná". Analytická firma Mag Consulting předpovídá pokles prodaných zájezdů na českém trhu až o 20 procent.

AČCKA sdružuje celkem 271 cestovních kanceláří a agentur a je největším profesním sdružení CK a cestovních agentur v ČR.


Zdroj: ČTK