Průzkum: Textilním obchodům letos kvůli krizi klesly tržby o 5 pct

Českým textilním obchodům v prvním čtvrtletí letošního roku klesly tržby meziročně o pět procent; nižší poptávku pocítili zejména obchodníci v menších městech. Vyplývá to z průzkumu časopisu TextilŽurnál, který oslovil 250 textilních obchodů v Česku a na Slovensku. Češi letos kvůli hospodářské krizi omezují výdaje, což se podepsalo na tržbách obchodníků.



"Výsledek prvního čtvrtletí není, vzhledem k již nastartované ekonomické krizi a vcelku skeptickým prognózám obchodníků pro letošní rok, tak špatný," komentoval výsledky šéfredaktor TextilŽurnálu Michal Korol. Upozornil, že v posledním čtvrtletí loňského roku se tržby českých textilních obchodů meziročně snížily o osm procent.

Nejvíce letos klesly tržby textilních obchodů, které fungují v městech do 10.000 obyvatel, a to o 35 procent. Naopak obchodníci ve městech s více než 100.000 v prvním čtvrtletí vykázali nárůst tržeb o 0,5 procenta. Podobně dopadly i tržby z hlediska velikosti obchodů. Zatímco menší prodejny s ročními tržbami do deseti milionů korun měly pokles tržeb o 20 procent, největší obchodníci, jejichž tržby přesahují 100 milionů korun, utržili o 1,5 procenta více.

Na začátku letošního roku pokles poptávky podle Korola ještě utlumily tradiční výprodeje a tržby textilních obchodů v lednu klesly o pět procent. V únoru ale už 85 procent účastníků průzkumu hlásilo tržby nižší o deset až 40 procent. "Nejhůře na tom byla dámská i pánská klasická konfekce v střední a vyšší cenové relaci. Plesová sezona ani svátek Valentýna letos nezabraly," podotkl Korol. Celkově textilní maloobchod v únoru vykázal pokles tržeb o devět procent. V březnu se situace díky příchodu jarního počasí zlepšila a textilní obchody vykázaly dvouprocentní pokles tržeb.

Již loni tržby 36 největších textilních obchodů kvůli krizi stagnovaly na 24 miliardách korun, zatímco v roce 2007 meziročně vzrostly o miliardu korun. "Z prodeje prvních třech měsíců lze již vypozorovat, že zřejmě začíná odklon od dražšího značkového zboží a český spotřebitel se opět vrací do obchodů s levnější nabídkou," řekl Korol.

Textilním obchodům se díky rostoucím útratám Čechů v posledních letech dařilo. Do Česka míří stále noví obchodníci, kteří své prodejny s oděvy umísťují hlavně do nákupních center. Například německý obchodní řetězec van Graaf otevře letos na podzim první obchodní dům v dolní části pražského Václavského náměstí.

Na český trh letos vstoupí i švédský obchodní řetězec s módou KappAhl, který první prodejnu otevře v říjnu v nákupním a zábavním centru Olympia Brno. Příští rok firma plánuje expanzi do dalších českých měst. Také obchodní řetězce, které už v Česku působí, chystají další expanzi. Například největší německý diskont s oděvy Kik nyní v Česku provozuje 60 prodejen s oděvy a do čtyř let chce jejich počet zvýšit až na 250.

Na začátku ledna podle údajů společnosti Incoma Research fungovalo v tuzemských nákupních centrech 1988 prodejen s odíváním. Následuje obuv a kožené zboží (612), klenoty a dárky (505) a prodejny elektro a počítačové techniky (468).


Deset největších textilních obchodů v roce 2008 

   

PořadíNázev firmyPočet obchodůTržby 2008 v mil. Kč
1.Tesco Stores6 obchodních domů, 59 hypermarketů4700*
2.NEW YORKER381800
3.HENNES & MAURITZ161610
4.QUELLEzásilkový obchod1290
5.C & A moda Praha331200*
6.GLOBUS ČR12 hypermarketů1064
7.AHOLD Czech Republic56 hypermarketů, 244 supermarketů995*
8.KAUFLAND ČR88 hypermarketů990*
9.TAKKO72950*
10.KENVELO CZ63930*
   
    * - odhad


Zdroj: ČTK